Autor: Dariusz Olejnik 2015-01-08

Kiedy warto otworzyć własną firmę?

Własna działalność gospodarcza – choć wiąże się z wieloma przywilejami, niesie ze sobą pewne zobowiązania, przede wszystkim finansowe. W przeciwieństwie do umowy o pracę czy zwykłej „śmieciówki” część opłat ponosimy niezależnie od tego, czy zarabiamy, czy wykazujemy stratę. Kiedy więc warto otworzyć własną firmę?

Kiedy warto otworzyć własną firmę?


Własna działalność gospodarcza – choć wiąże się z wieloma przywilejami, niesie ze sobą pewne zobowiązania, przede wszystkim finansowe. W przeciwieństwie do umowy o pracę czy zwykłej „śmieciówki” część opłat ponosimy niezależnie od tego, czy zarabiamy, czy wykazujemy stratę. Kiedy więc warto otworzyć własną firmę?

Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu pracy na własny rachunek powinniśmy dokładnie zastanowić się, co chcemy robić, w jaki sposób chcemy sprzedawać to, co wytworzymy, i kto będzie naszym klientem. Warto zrobić choćby amatorską analizę rynku i upewnić się, czy na oferowane przez nas usługi jest zapotrzebowanie, a jeśli tak, to ile potencjalni klienci chcieliby za nie zapłacić.

Ustalenie kosztów 

Warto pamiętać, że oprócz zwykłych kosztów prowadzenia firmy, takich jak np. zakup materiałów biurowych, połączenia telefoniczne czy opłata za wynajem lokalu, będziemy musieli płacić stałe koszty, np. ZUS. Wprawdzie przez pierwsze dwa lata będzie on nam liczony według obniżonej stawki (ok. 400 zł), ale i tak dla startującej firmy może to być poważny wydatek.

Doświadczeni przedsiębiorcy podpowiadają, że aby otworzyć własną firmę należy wykonać dwa działania: zliczyć wszystkie koszty i potencjalne zyski firmy, a następnie pomnożyć je przez dwa, zaś czas, jaki dajemy sobie na osiągnięcie zysków, wydłużyć trzykrotnie. Przy planowaniu własnej działalności bardzo często bowiem nie bierzemy pod uwagę wielu czynników (choćby biurokratycznych), które utrudniają proces założenia własnej działalności.

Znaleźć miejsce dla siebie  

Zanim podejmiemy decyzję, że chcemy zacząć prowadzić własną firmę, powinniśmy zastanowić się, w jakim stopniu jest ona innowacyjna w stosunku do tego, co obecnie znajduje się na rynku. Jeśli na niewielkim terenie działa dziesięć solariów, nie warto otwierać jedenastego, lecz raczej zapytać wszystkich dziesięciu przedsiębiorców, czego im brakuje (np. specjalistycznych kosmetyków czy serwisu), i zająć się dostarczaniem im tego.

Dobry biznesplan 

Gdy już zrobimy biznesplan, albo choć zwykły rachunek kosztów i potencjalnych zysków, powinniśmy zastanowić się, czy chcemy poprzestać na podstawowej działalności, czy jest ona tylko początkiem większego przedsięwzięcia. Warto – choćby z pomocą internetu lub książki telefonicznej – sprawdzić, jak wielu klientów możemy mieć, i przygotować dla nich prezentację.

Pierwszy klient z upustami 

Zanim podpiszemy wniosek o otwarcie własnej działalności, warto mieć choćby jednego klienta, nawet po obniżonej, promocyjnej cenie. Dzięki niemu będziemy wiedzieli, jakie są wymagania rynku (nie zawsze jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkie wymagania klienta), jakie są bariery prowadzenia działalności i jakie dodatkowe usługi powinniśmy wprowadzić.

Gdy okaże się, że nasz pomysł jest strzałem w dziesiątkę, powinniśmy czym prędzej zacząć prowadzić działalność. Warto pamiętać, że skoro my wpadliśmy na pewien pomysł, może na niego wpaść również ktoś inny. A na rynku przewagę zazwyczaj osiąga ten, kto wprowadza innowacje jako pierwszy.

Kalkulacja ryzyka 

Trzeba pamiętać, że właściwie nie da się prowadzić działalności bez ponoszenia pewnego ryzyka – to my będziemy panem swojego sukcesu lub porażki i tylko od nas i naszej pracy zależy, w jaki sposób potoczą się losy firmy. Szukanie minusów naszego pomysłu jest dobre, ale powinniśmy natychmiast też poszukać sposobów na ich zneutralizowanie. Nie warto czekać na „lepsze czasy”, bo prawdopodobnie na identyczny okres czekają setki innych przedsiębiorców.

Szerokie pole działania

Ważne, żeby pamiętać, że nie zawsze nasza działalność potoczy się tak, jak zaplanowaliśmy. W trakcie jej rozwijania mogą się pojawić nowe pomysły na jej rozszerzenie – zarówno nasze, jak też pochodzące od naszych klientów. Dlatego już rejestrując firmę, warto zadeklarować szerszą działalność, niż by to wynikało z naszego biznesplanu. Pozwoli nam to zaoszczędzić wielu wizyt w urzędzie w celu zmiany naszego wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. 

Powodzenia!



ZOBACZ TAKŻE

KATEGORIA: Jak spłacić dług

N
E
W
S
L
E
T
T
E
R