Autor: Kredyt Inkaso 2016-12-27

W pułapce wyprzedaży. Jak mądrze robić zakupy na promocjach?

Smart shopping, czyli sztuka inteligentnych zakupów wymaga wiedzy o pułapkach czyhających na nas w sklepach. Oto 10 rzeczy które trzeba wiedzieć robiąc zakupy na promocjach

W pułapce wyprzedaży. Jak mądrze robić zakupy na promocjach?


Smart shopping, czyli sztuka inteligentnych zakupów wymaga wiedzy o pułapkach czyhających na nas w sklepach. Oto 10 rzeczy które trzeba wiedzieć robiąc zakupy na promocjach

1. Wsłuchaj się w muzykę

Już od progu, zwłaszcza w przedświątecznym i noworocznym czasie, sklepy raczą nas muzyką, której zadaniem jest wprowadzić nas w radosny i beztroski nastrój. Któż nie zna wersów „pada śnieg, puszysty śnieg, mamo spójrz na świat, jak z bajki cały jest” albo „jingle bells, jingle bells, jingle all the way”. Właśnie, znamy je wszyscy. Stratedzy sprzedażowi liczą, że świąteczna muzyka otworzy nasze serca i portfele zarazem, i że  robiąc zakupy na promocjach, wydamy więcej pieniędzy, chociażby na prezenty dla najbliższych. Jak więc mądrze robić zakupy na promocjach? Warto tej muzyki słuchać świadomie. Jeśli usłyszymy „Last Christmas” niech zapali się nam lampka ostrzegawcza studząca zapał do zakupu nieplanowanego świątecznego podarunku. 

2. Sprawdź czy promocja jest promocją

Z badań „Promo Hunters. Polacy w pogoni za korzystnymi ofertami” przygotowanych na zlecenie MyShop.mobi wynika, że Polacy uwielbiają promocje, ale tylko 3 proc. regularnie z nich nie korzysta. Eksperci wskazali na to, że jesteśmy z natury podejrzliwi. I po części słusznie. Sklepy wiedząc, że słowo „promocja” przyciąga, potrafią najpierw podwyższyć pierwotne ceny, aby następnie je obniżyć. Oczywiście nie jest to regułą, jednak warto sprawdzić czy produkt z promocji nie są droższe niż np. produkt równie znanej marki, leżący dwie półki dalej.

3. Upewnij się co do ceny

Zdarzyło ci się wrzucić do koszyka produkt, który miał inną cenę niż przypuszczałeś? Najpewniej tak, gdyż sklepom zdarza się tak oznaczyć produkty, że łatwo pomylić ich ceny. Kłopotliwe pod tym względem bywają także zakupy na promocjach. – Aby przed takimi sytuacjami się uchronić warto na przykład sprawdzać ceny w czytnikach cen, które są już niemal w każdym supermarkecie. Zawsze też możemy zwrócić towar – radzi Maciej Tygielski z MyShop.mobi.

4. Nie złap się na niekorzystne promocje

Zdarza się, że sklepy przyznają klientom rabaty, ale stawiają warunki. Czasem rabat obowiązuje tylko wówczas, gdy kupimy trzy t-shirty, a nie tak jak planowaliśmy jeden. Bywa, że z promocji mogą skorzystać tylko posiadacze karty sklepu albo osoby, które kupią jeszcze produkt X lub Y. Zdarza się, że zniżki na kolejne zakupy mają krótki, nieatrakcyjny termin.

5. Wiedz, że sklep kusi profesjonalnie

Eksperci przypominają też, że sklepy stosują zabiegi merchandisingowe, które mają za zadanie wzbudzić zainteresowanie klientów. Przykładowo sprzedawcy ustawiają produkty niższej jakości lub droższe na poziomie wzroku, czyli na wysokości ok. 150-170 cm. Ich tańsze odpowiedniki celowo umieszczane są na najniższych półkach.Bądź czujny.

6. Przemyśl dodatkowe usługi

Czasem zakupy na promocjach mogą okazać się bardzo drogie. Wszystko za sprawą ofert usług np. dodatkowego ubezpieczenia (za kilkadziesiąt złotych), dodatkowego oprogramowania (za kilkaset złotych). Zanim wydasz te pieniądze zapytaj o warunki ubezpieczenia. Dowiedz się też jak długo będziesz miał licencję na oferowane programy za 200 zł.

7. Policz czy rabat jest tego warty

Bywa, że sklep kusi rabatem, jeśli wydamy za jednym razem sporą sumę pieniędzy. Zanim skusimy się na taką akcję promocyjną warto przemyśleć czy na pewno potrzebujemy tak dużych zakupów i czy chcemy je zrobić w jednym sklepie. Bywa, że zakupy na promocjach w tym przypadku mijają się z celem - czyli z chęcią zaoszczędzenia.   

8. Przecenione, uszkodzone albo z ekspozycji

Takie promocje także się zdarzają. Przemyśl czy potrzebujesz rzeczy, która stała na ekspozycji od kilku miesięcy do kilku lat. Albo czy będziesz zadowolony z zakupu sprzętu, który wprawdzie działa i kosztował niewiele, ale jest uszkodzony.

9. Oceń czy likwidacja kolekcji jest prawdziwa

Jednym z bardziej skutecznych haseł sprzedażowych jest „likwidacja kolekcji”. Klienci mają poczucie, że gwarantuje ono mega obniżki. Czasem spieszą się też z zakupami, w obawie, że inni zrobią atrakcyjne zakupy przed nimi. I tak już legendą obrastają miejskie sklepy, które potrafią miesiącami likwidować kolekcje... i zarabiać.

10. Aby zakupy na promocjach miały sens - zrób listę

Ta metoda odchodzi – i to niesłusznie – do lamusa. – Z dostępnych badań zachowań klientów wynika, że ponad 90 proc, decyzji podejmujemy podświadomie, a ponad połowę pod wpływem zewnętrznych bodźców – mówi Maciej Tygielski z MyShop.mobi dodając, że nie warto podejmować pospiesznych i nieprzemyślanych decyzji, a lepiej zaplanować zakupy. Przygotowana wcześniej lista zakupów ustrzeże nas przed szokiem, gdy po świętach zajrzymy na konto bankowe.



ZOBACZ TAKŻE

TAGI: wyprzedaże

N
E
W
S
L
E
T
T
E
R