Autor: Kredyt Inkaso 2017-10-25

10 banalnych błędów, które mogą kosztować cię utratę pieniędzy z konta

Aż 72 proc. Polaków uważa, że ma przeciętną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa bankowości internetowej i mobilnej.  W efekcie popełniamy błędy, które mogą nas kosztować utratę pieniędzy z konta.

10 banalnych błędów, które mogą kosztować cię utratę pieniędzy z konta


Aż 72 proc. Polaków uważa, że ma przeciętną wiedzę w zakresie bezpieczeństwa bankowości internetowej i mobilnej.  W efekcie popełniamy błędy, które mogą nas kosztować utratę pieniędzy z konta.

Zaledwie 9 proc. klientów banków uważa, że ma wysoką wiedzę na temat bezpieczeństwa bankowego. Jednocześnie wciąż poświęcamy zbyt mało czasu na poszerzanie wiedzy na temat obsługi konta. Tymczasem  kwota najwyższej udaremnionej próby wyłudzenia kredytu wyniosła w minionym roku aż 6,4 mln zł. Zagrożeń jest dużo i wciąż pojawiają się nowe techniki wyłudzania pieniędzy, dlatego nie warto popełniać kosztownych błędów - mówi Jolanta Mróz z Kredyt Inkaso S.A..

 Związek Banków Polskich opublikował poradnik „Cyberbezpieczny portfel”, z którego można wyłowić 10 podstawowych błędów, które popełniamy.

  1. Nosimy w portfelu i pieniądze, i karty

Az 64 proc. mężczyzn i 67 proc. kobiet nosi karty płatnicze w portfelu – razem z pieniędzmi. Ten błąd jest jednym z najpopularniejszych, jaki popełniają Polacy – wynika z badań ZBP. W momencie kradzieży naszego portfela tracimy zarówno gotówkę, jak i dostęp do środków na koncie.

  1. Nie chowamy kart, których nie używamy

Gigantycznym zagrożeniem jest noszenie ze sobą wszystkich kart płatniczych, bez względu na to, czy są potrzebne. Robi tak, aż 56 proc. mężczyzn, 57 proc. kobiet. Portfel to nie miejsce dla karty, która jest przypisana do konta oszczędnościowego.

  1. Zapisujemy PIN

Noszenie przy sobie zapisanego PIN-u do karty to błąd, który popełnia aż 12 proc. mężczyzn i 19 proc. kobiet. Co więcej, zarówno 29 proc. kobiet, jak i mężczyzn robi to w niedbały sposób. W efekcie PIN mogą zobaczyć osoby postronne. W takiej sytuacji wyczyszczenie konta przez nieuczciwą osobę nie wymaga żadnego wysiłku. 

  1. Nie dbamy o program antywirusowy

Eksperci w poradniku ZBP radzą, że w sytuacji, gdy korzystamy z płatności lub bankowości elektronicznej poprzez komputer i urządzenia mobilne musimy zadbać o instalację programu antywirusowego oraz jego częstą aktualizację. Ponadto okresowo należy „dokonać skanowania systemu w celu wykrycia niepożądanych wirusów i innych zagrożeń”. Chcąc sprawdzić stan konta, będąc w podróży, bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie połączenie z infolinią banku. Pod żadnym pozorem nie należy wchodzić na stronę internetową banku za pośrednictwem linków znajdujących się w przychodzących mailach (phishing). W 2015 r. ABW zarejestrowało około 116-procentowy wzrost zagrożeń typu phishing (oszustwa w cyberprzestrzeni) – wynika z danych Rządowego Zespołu Reagowania na Incydenty Komputerowe, CERT.GOV.PL

  1. Korzystamy z wyszukiwarek

Nigdy nie powinniśmy używać wyszukiwarek internetowych do znalezienia strony logowania banku. Powinniśmy natomiast strzec loginu i hasła do logowania. Poza tym hasło do konta powinno zawierać znaki specjalne, aby było skomplikowane.

  1. Logujemy się z kafejek internetowych

Na strony banku powinniśmy logować się jedynie przez zaufane strony np. z domowego laptopa. Nigdy nie powinny być to komputery stojące np. w kafejkach internetowych. Ogólnodostępne komputery, w nieznanych sieciach bezprzewodowych, nie należą do bezpiecznych.

  1. Nie sprawdzamy internetowych sprzedawców

Płaćmy kartą w internecie tylko u zaufanych sprzedawców. Warto sprawdzić, czy taki sprzedawca ma pozytywne opinie na stronie internetowej, a jego działalność jest zarejestrowana Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

  1. Nie zabezpieczamy telefonu

W momencie, gdy korzystamy z bankowości mobilnej i np. sprawdzamy stan konta poprzez aplikację banku, należy zabezpieczyć telefon. Koniecznie dostępu do telefonu powinno strzec hasło.

  1. Nie wylogowujemy się

Po zalogowaniu do systemu transakcyjnego nie odchodźmy od komputera, a  po zakończeniu pracy wylogujmy się i zamknijmy przeglądarkę – przypominają eksperci ZBP. Zapominanie o wylogowaniu może nas wiele kosztować.

  1. Zwlekamy z zastrzeżeniem karty

Absolutnie nie możemy tego robić. Eksperci ZBP radzą, że w momencie gdy zgubimy kartę, musimy natychmiast zastrzec ją pod numerem (+48) 828 828 828. Jeżeli dojdzie do sytuacji, w której utracimy ważne dokumenty, w tym dowód osobisty, prawo jazdy i paszport, musimy zastrzec je w swoim banku lub takim, który przyjmuje zastrzeżenia od wszystkich (lista: www.DokumentyZastrzezone.pl). Poza tym, jeśli dokumenty zostały skradzione, należy zgłosić się na policję. To szczególnie ważne, w momencie próby wyłudzenia kredytu na nasze dane. W ubiegłym roku kwota najwyższej udaremnionej próby zaciągnięcia kredytu wyniosła 6,4 mln zł!

Ta oszołamiająca kwota mówi sama za siebie. Oszuści czyhają na nasze pieniądze. Zmiana nawyków i większa skrupulatność może nas przed nimi ochronić.



ZOBACZ TAKŻE


N
E
W
S
L
E
T
T
E
R